Verenigingen zijn de ruggengraat van onze samenleving. Ze brengen mensen samen en versterken gemeenschappen. Toch staan veel verenigingen voor uitdagingen zoals ledenverlies, vrijwilligerstekort, financiële beperkingen, digitalisering… Baristaz helpt hen deze obstakels in kaart te brengen én aan te pakken. Hoe dat werkt? We blikken terug op het traject in Hamont-Achel.
Stap 1: samen verkennen
De gemeente Hamont-Achel en Baristaz bundelden hun krachten om lokale verenigingen te ondersteunen. Zeven verenigingen kwamen tijdens een interactieve inspiratiesessie samen om hun toekomstplannen te verkennen: waar willen ze als vereniging naartoe? Wat maakt hen uniek? Sommige verenigingen lieten hun creativiteit de vrije loop en schudden een ’toekomstcollage’ uit hun mouw. Het dwong hen verder te kijken dan de dagelijkse praktijk en te focussen op hun lange termijn doelen.

De sessie sloot af met een introductie van de Baristaz-scan. Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Welk resultaat kunnen ze verwachten? Welke ondersteuning bieden de daaropvolgende trajecten?
Stap 2: uitdagingen benoemen met de Baristaz-scan
Met de Baristaz-scan brachten we de noden en groeikansen van elke vereniging in kaart. Thema’s als ledenbeleid, communicatie, infrastructuur, bestuur, aanbod, financiën en maatschappelijke thema’s kwamen aan bod. Dit gaf de verenigingen concrete inzichten om prioriteiten te stellen en gerichter beleid te ontwikkelen.
De verenigingen bespraken de resultaten samen. Zo inspireerden ze elkaar en kregen ze praktische handvaten om in actie te komen en te focussen op wat écht belangrijk is.
Stap 3: Maatwerk na de scan
Op basis van de scan kunnen verenigingen ervoor kiezen om specifieke uitdagingen verder aan te pakken met praktijkgerichte trajecten op maat. Voor elk thema uit de scan bieden we trajecten voor drie tot vijf verenigingen, gespreid over twee tot vier sessies. Zo’n trajecten kunnen er als volgt uitzien:
- Communicatie, is dat dan meer dan praten?
- Hoe spek je de clubkas?
- Wie zoekt die vindt de vrijwilliger … of niet?
- Hoe schrijf je een sterk sponsorplan?
- Verjongen van je bestuur, dat gaat toch vanzelf?
- Hoe schrijf je een toekomstplan (3 jaar)?
- Sales versus marketing voor je vereniging.
- Samenwerken, is dat dan fusioneren?
Deze trajecten resulteren altijd in een concreet eindproduct, zoals een communicatieplan of een vrijwilligersmap. Zo kunnen de verenigingen er meteen mee aan de slag.
Wil je ook de kracht van jouw verenigingen versterken?
Baristaz biedt ondersteuning aan regio’s, lokale besturen en verenigingen die willen groeien. Wil je meer weten? Ontdek meer op onze website of neem contact op.